En af mine tre grundsten i at skabe bedre indtjening for virksomheder, er risikostyring. Hvis man kender risikoen, så kan man tage bedre og informerede beslutninger. Det er vigtigt huske at risiko betyder usikkerhed af udfald– så med risiko følger både potentielt tab og potentiel gevinst. Ved at risikoenstyring kan man påtage sig risiko med henblik på at få at en gevinst eller fravælge risiko for at undgå et tab – begge dele kan give bedre indtjening.
Der findes mange typer risiko – jeg opdeler typisk risiko i følgende 5 grupper: finansiel, operationel, strategisk, juridisk og image. De enkelte risici og deres konsekvenser er specifikke for den enkelte virksomhed og nogen gange for den enkelte beslutning, men der er elementer som går igen på tværs af virksomheder og brancher.
De 5 grupper
Jeg opdeler den finansielle risiko i to undergrupper – mikro og makro. Mikrodelen gælder specifikke hændelser for virksomheden, eksempelvis økonomiske problemer hos en kunde der undlader at betale. Eksponering afhænger af hvor relativt store kunder/leverandør er for din virksomhed. Makrodelen er den finansielle risiko som rammer flere på en gang, f.eks. generel økonomisk vækst, råvarer, valuta og renter – eksempelvis blev byggeriet hurtigt ramt på efterspørgslen da boligboblen brast i 2009 og mange luksusprodukter blev ramt af forbrugernes forsigtighed.
Operationel risiko er den risiko kan kort fortalt siges at være de ting, der kan påvirke den daglige drift. Der kan f.eks. opstå problemer med maskiner, leverandører eller nøglemedarbejdere, der gør at man ikke kan levere ens produkter eller services. En anden operationel risiko er sikkerhed, f.eks. arbejdsskader eller kriminelle handlinger, f.eks. tyveri eller hackerangreb.
Strategisk risiko er den risiko som påvirker forretningen og forretningsmodellen på længere sigt, f.eks. teknologi og udvikling. Den risiko der vedrører om selve forretningsmodellen eksisterer på samme måde fremadrettet kaldes populært disruption. Det er en forudsætning at en virksomhed løbende udvikler sig for at kunne håndtere denne risiko.
Juridisk risiko er utroligt bredt og man kommer ikke uden om at skal det håndteres kræver det en advokat. Dels kan din virksomheden pådrage sig omkostninger hvis love ikke overholdes eller der kan pådrages et erstatningsansvar. Love omfatter alt fra miljø, arbejdsmiljø eller meget aktuelle databeskyttelse. Juridisk risiko kan også være problemstillinger omkring rettigheder – altså at man sikre egne rettigheder til varemærker, patenter m.m., eller ikke er klar over at andre har patent på noget man vil producere. Endelig er aftaleområdet et stort område – det kan næsten ikke undervurderes at have gode standardaftaler og forretningsbetingelser.
Imagerisiko er et område som bliver mere og mere aktuelt. Et eksempel på en virksomhed der er blev ramt af denne risiko er Jensens Bøfhus. De sociale medier er med til at øge hastigheden og dermed konsekvenserne denne type risiko. Husk at image ikke kun har betydning for salg, men også rekruttering og fastholdelse, aftaler med leverandører m.m.
Risikostyring i praksis
Hvordan anbefaler jeg så man arbejder med risiko i praksis? Det er vigtigt at holde fast i at risiko er både gevinst og tab. Jeg anbefaler at man laver en risikoprofil for virksomheden, hvor hvert enkelt element beskrives og vurderes ift. sandsynlighed og konsekvens. Der suppleres med element omkring afdækning og potentialer. Konkret bruger ledelsen risikoprofilen løbende når der tages beslutninger og ændres retning, samt hvis der sker noget ekstern der påvirker eller kan påvirke risikoen. Det bør være lige naturligt at overveje risikoen som med at man følger op på økonomiske resultater. Det betyder også at særligt for større virksomheder bør det indgå i den løbende rapportering, f.eks. der hvor risikoen bundet op på et nøgletal omkring.